Toelichting
Een heel mooi natuurlijk (1) gegeven.
De geluidsmuur is een
fysisch gegeven, maar heeft ook een
psychische "tegenhanger"
en heeft (uiteraard) een metafysische achtergrond.
Een woordje uitleg is op zijn plaats, of beter gezegd
3 afzonderlijke rubriekjes, en nog een
extraatje.
Fysisch: de geluidsmuur, "een muur van geluid"
De naam geluidsmuur geeft - in éénvoudige bewoording - vrij goed weer welke lading hij dekt.
Een geluidsmuur doet denken aan een vliegtuig, en treed op wanneer het vliegtuig
een snelheid haalt tussen de 1000 en de 1200 km per uur.
(2)
Eenvoudig gesteld: het vliegtuig produceert geluid, dit geluid verspreid zich via
geluidsgolven. Geluidsgolven bewegen zich relatief traag voort.
Wanneer het vliegtuig de kritische snelheid nadert, zal het deze geluidsgolven
bijna "inhalen". Hierdoor worden deze golven samengeperst, en des te meer
naarmate het vliegtuig de kritische snelheid meer benadert. De samengeperste golven
kunnen hevige trillingen veroorzaken in het vliegtuig; de eerste piloten die probeerden de
geluidsmuur te doorbreken zijn dan ook omgekomen.
Wanneer het vliegtuig hiertegen bestand is (3),
versnelt het en
vliegt het door de geluidsmuur heen, dit heeft een knal
(4) en meteen is alles stil.
Er wordt nog wel geluid geproduceerd, maar doordat het vliegtuig nu sneller vliegt dan
het geluid, komt het geluid altijd achter en is het volkomen stil.
Binnen het vliegtuig kan gewoon verder gepraat worden. (5)
De psychische "tegenhanger": de problemen hopen zich op
Even kort het fysische aspect herhalen: de trillingen hopen zich op. Wanneer het vliegtuig
hiertegen niet bestand is, haalt het vliegtuig het niet.
Vooral belangrijk is dat het vliegtuig goed gebouwd is
en over voldoende kracht bezit om in één keer door "de muur" heen te
gaan.
De problemen hopen zich op; dat hebben we nog gehoord. We komen voor "een muur van
problemen" te staan.
Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel over voldoende kracht beschikken om er doorheen te gaan,
ofwel blijven ploeteren.
Volgens het Chinese boek I Tjing is het ploeteren te wijten aan een te vroeg starten
(6).
Wanneer er problemen in het vooruitzicht zijn, dan mogen we er niet meteen
onvoorbereid tegen aan gaan, maar is het veel beter stil te staan, de situatie goed te overzien,
en kracht op te bouwen. Pas wanneer we klaar zijn, mogen we starten, en hebben we ook
voldoende energie om door "de muur" heen te gaan.
Metafysische achtergrond
Voorbij een bepaalde "grens" is het stil.
Dit doet o.a. denken aan het Boeddhistische beeld van de golf en de oceaan.
Aan de oppervlakte is er deining of soms zelfs storm. In de diepte van de oceaan
is alles stil.
Zowat alle mystici hebben het over de stilte *, en het grote belang ervan.
Geen grens bij het terugkeren
Zowel fysisch, psychisch als metafysisch is het zo dat er een grens is bij het
stijgen, maar om terug te dalen is er helemaal geen probleem, en is het alsof er
nooit een probleem is geweest.
Fysisch: Wanneer de snelheid van het vliegtuig toeneemt en de kritische snelheid
nadert, dan vormt er zich een "muur". Eens voorbij de geluidsmuur is
er geen enkel probleem om de snelheid te laten dalen, er is helemaal geen "muur"
meer.
Psychisch: wanneer we voorbij de problemen zijn, en niet via ons geheugen naar het
verleden kijken, maar alleen naar wat er nu is, dan is het alsof er nooit problemen waren.
Is dit niet zo, dan wil dit zeggen dat de problemen nog niet volledig (voor de volle
100 procent) achter de rug zijn.
Metafysisch: bij het opstijgen naar hogere sferen vormt er zich een grens. Eens hier voorbij
is er helemaal geen grens meer, om vanuit deze hogere toestand terug te keren naar een
lagere toestand, bijvoorbeeld om er bepaald werk te verrichten (7).
(Zo ver ben ik nog niet, maar ik voel wel dat het klopt.)
(1)
Onder natuur versta ik alles wat er is, m.a.w. zowel fysische, psychische als
metafysische natuur.
(2)
De snelheid waarbij het fenomeen optreedt hangt af van de luchtdruk, (de hoogte: hoe hoger, hoe lager de luchtdruk), en de temperatuur. Op de maan bijvoorbeeld is er geen lucht,
dus ook geen luchtdruk en bijgevolg geen geluidsmuur.
Zie ook geluidsbarrière * op Wikipedia.
(3)
De elementen die meespelen zijn vooral de
aerodynamische bouw (denk aan de bouw van de Concorde), de stevigheid, en de kracht
van de motor (om voldoende te versnellen zodat
het vliegtuig snel boven de kritische snelheid is).
(4)
Wanneer het vliegtuig te laag vliegt, is deze knal vanop de aarde hoorbaar.
Dit is bij wet verboden, en hiervoor krijgt de piloot een fikse boete. Momenteel komt
dit ongeveer niet meer voor, de navigatie-uitrustig is van dien aard dat de geluidsmuur
doorbreken terwijl het vliegtuig nog op een te lage hoogte vliegt, niet meer voorkomt.
(5)
De gesprekspartners bewegen niet - of heel weinig - t.o.v. elkaar. Zie ook relativiteitstheorie *
(6)
Het Chinese boek "I Tjing. Het boek der veranderingen" * heeft het over modder.
(I Tjing, nr. 5 "Het wachten"). Omtrent te vroeg van start gaan: I Tjing nr. 5, lijn 3.
(7)
Hierbij denk ik aan "afdalen" *.
Printvriendelijk
|