Primaire taal
home info publicaties zoeken



Primaire taal

Tot het meest wezenlijke behoren onze gedachten. Of we er ons nu van bewust zijn of niet, onze gedachten sturen we uit, enerzijds rechtstreeks en anderzijds "verpakken" we ze in ons handelen.
Een voorbeeld, een conversatie tussen president Kennedy en een swami (1), Swami Krishnanad Saraswati *:

Toen president Kennedy hem vroeg wat hij vond van de Amerikaanse hulp aan India, stelde hij de wedervraag:
"Wat zijn de bedoelingen die achter die hulp zitten?
Ik stel deze vraag, omdat het de bedoeling is die de handeling bepaalt." (2)

Heel weinig mensen zijn er zich bewust van dat handelen uiteindelijk bepaald wordt door de gedachte die er achter steekt, nochtans is dit een heel diep spirituele wet.
Dit is wat ik "primaire taal" (3) noem. Primair, ze gaat vooraf aan al het andere en onderbouwt het.

Het Johannes-evangelie begint met:

In het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God.
Het was in het begin bij God.
Alles is door Hem ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan. Wat ontstaan was, had leven in Hem, en het leven was het licht van de mensen. (Joh 1: 1-4)

In het diepe Zijn is er geen onderscheid tussen het woord en de gedachte (4). Bij de mens is er wel een onderscheid en des te meer naarmate we verder van ons centrum afdwalen.



(1) hindoeïstische "priester"

(2) Uit: "De Bhagavad Gita in het dagelijks leven" *.

(3) "Secundaire taal" is dan onze gewone taal (gesproken, geschreven en gebarentaal).
Dit zijn geen officiële benamingen. Ik weet ook niet of hier namen voor bestaan.

(4) Wat is er tussen het woord en de gedachte? Tijd. Maar in de hogere dimensies is er geen tijd, alles is gelijktijdig.



Trefwoorden horend bij deze tekst:
Printvriendelijk