Enkele verzamelde werken 1980-89
home info publicaties zoeken

 

Enkele verzamelde werken    1980-'89


Hieronder worden een aantal korte tekstjes gebundeld.

Gerard's koeien
Artsen zonder rally
Een nieuwe bijbel
Een drama uit de twintigste eeuw : intelligentie zonder wijsheid
Minder- en meervaliden



Gerard's koeien

Bij Brugge woont Gerard. Hij heeft een stuk land, zijn land waarop zijn koeien graasden. De koeien grazen niet meer, ze zijn dood. Waarom? Omdat zij lucht ingeademd hadden die de zijne was, maar ook van iemand anders, meerbepaald van een naamloze vennootschap die een chemisch bedrijf uitbaten. De koeien zijn dood. Van wie was die lucht?

Na een proces zijn strengere normen vastgelegd. Gerard heeft nieuwe koeien gekocht. Morgen worden misschien radioactieve stralen van een kerncentrale of van atoomwapens waargenomen, opnieuw in zijn lucht. Misschien zijn zijn koeien er dan weer niet meer, en misschien ook Gerard niet meer.



Artsen zonder rally

Zaterdagavond 25 juni '88. Een appartement op de tweede verdieping met uitzicht op de Leed.
Naast het venster: de teevee met een uitzending over en van Artsen Zonder Grenzen;
buiten aan de andere kant van het venster: de rally van Ieper.

De uitzending :
Het programma wordt geleid door de Archus-ploeg met Jan en Jessie. In een eerste rubriek probeert men telefonisch contact op te nemen met verschillende artsen over de ganse wereld verspreid, dit vlot echter niet zo best omdat de communicatie niet zo best doorkomt. Daarna komen interviews met de voorzitter, met verschillende artsen, afgelost door muziek en door reportages o.a. over Mozambique en Guatemala. In de gesprekken en de reportages komt vooral de armoede, het gebrek aan geneesmiddelen (en geld) en het oorlogsgeweld naar voren. Er wordt getoond in welke omstan tuut, tuut ... tuut, tuut ... nee, dit is niet artsen zonder grenzen die over een ambulance beschikken. De sirene komt van buiten, van achter het venster. Een slachtoffer van de rally? Politie of Rijkswacht die dringend doormoeten? Wie zal het zeggen. Terug naar het kleine scherm, en opnieuw de draad opnemen.
(... en de rest van het verhaal had ik toen in mijn hoofd, maar heb ik jammer genoeg nooit opgeschreven)





Een nieuwe bijbel

Op alles zoekt men een alternatief, onlangs werd er een gevonden op de bijbel. We hebben reeds "het rode boekje van Mao" gekend. Maar dit is verboden lectuur (de bijbel is voor katholieken ook nog verboden lectuur geweest).
Sinds enkele jaren bestaat er nu een video-alternatief. Jezus Christus komt er niet meer in voor, voortaan is het J. R. Ewing. (Dallas)
Terloops gezegd : het is geen verboden video. Het is zelfs warm aanbevolen, ook voor de armen van geest.

[2003: Wie kent nog J.R. Ewing?]





Een drama uit de twintigste eeuw :
         intelligentie zonder wijsheid.

Een van de grootste drama's uit deze eeuw is dat de twee abstracte begrippen Intelligentie en Wijsheid los van elkaar zijn komen te staan.
Intelligentie is tot nooit geziene hoogten opgeklommen terwijl Wijsheid volledig links is blijven liggen.
Dit heeft geleid tot de extremen die deze eeuw kenmerken : enerzijds een nooit geziene technische en technologische ontwikkeling en anderzijds een van de meest gruwelijke eeuwen die de mensheid ooit gekend heeft. Een typerend voorbeeld voor het onderscheid tussen intelligentie en wijsheid is het volgende:

je moet bijna genie zijn om een kernwapen te kunnen maken,
maar je moet ook bijna debiel zijn om het te maken.

Andere voorbeelden zijn: milieuvervuiling, overkennis (bvb. Japanse avondscholen), stress, concentratiekampen, racisme, enz.
Waarom precies deze twee begrippen Wijsheid en Intelligentie zo sterk uit evenwicht geraakt zijn is - mij althans - niet duidelijk (1).
Wil men opnieuw komen tot een mensheid waarbij de mensen terug gelukkig zijn, dan zal Wijsheid haar plaats terug moeten krijgen die ze verloren heeft. Dan pas zal opnieuw harmonie ontstaan. Deze tendens is trouwens reeds aan de gang, bvb. in de groene beweging.





Minder- en meervaliden

Als je over mindervaliden praat, impliceert dit dat validiteit kan gemeten worden. Hiertoe bestaan twee barometers nl. "hebben" en "zijn".
In de hebben-keuring (uitgevoerd door de publieke opinie) ben je valabel of minder-valabel. In de zijn-keuring ben je valabel, minder-valabel of meer-valabel.
Een voorbeeld: als je in de wereld van de zienden blind bent, dan ben je mindervalide. Als je in de wereld van (bijvoorbeeld de spiritueel) blinden ziet, dan ben je (spiritueel) meervalide.
De hebben- en zijn-keuring leiden tot eigenaardige combinaties, zo zijn er bijvoorbeeld meermindervaliden.
De centrale vraag blijft echter bestaan: wie heeft het recht om iemand te keuren ?



(1) Anno 20ste eeuw, vermoedelijk omstreeks 1985.



Printvriendelijk