Wachten op farmagate?
home info publicaties zoeken

  Tekst nog te herlezen

Wachten op farmagate?


We hebben dieselgate meegemaakt (1). De kern hiervan is dat de mens moet wijken voor eigenbelang. Het gaat over Volkswagen, maar iedereen weet dat de ganse auto-industrie de normen manipuleert. Hoe zit het met de andere industrieën? Een nog grotere industrie dan de auto-industrie is de farmaceutische industrie (2). Hoe zit het daar?

Laten we even wat dieper ingaan op de farmaindustrie. De eerste en tevens de allerbelangrijkste vraag is: wat is het doel? Opgelet, verwar niet het doel met het middel. Het doel is eerste categorie, het middel staat een categorie lager. Dit indachtig herhalen we de vraag: wat is het doel van de farmaceutische industrie? Zoek het vooral niet te ver. Hun doel is winst maken.
Is er iets mis met winst maken? Nee, maar er is wel iets mis wanneer winst maken op de eerste plaats komt te staan. Ik heb het - jaren geleden - zo verwoord:

De warme bakker, bakt brood. 
De koude bakker, bakt winst. *


De eerste vraag was: wat is het doel van de farmaceutische industrie? Tweede vraag, hiermee zijn we in de tweede categorie beland, hoe maken ze deze winst? Of anders gesteld: welk middel gebruiken ze om hun doel - winst maken - te realiseren? Ze verkopen farmaceutische producten en dit zo veel mogelijk, en ook zo duur mogelijk.
Laten we eens stilstaan bij zo veel mogelijk farmaceutische producten verkopen. Hoe doe je dit? Een moeilijke kwestie. Je moet er - als farmaindustrie - in alle geval voor zorgen dat de mensen niet kerngezond zijn, want dan hebben ze jou niet meer nodig. Er voor zorgen dat de producten helemaal niet helpen kan ook niet, want dan keren jou klanten jou de rug toe. Hoe moet het dan wel? Zorg er voor dat jou klanten, wanneer ze jou producten gebruiken, terug half gezond worden, ergens tussen kerngezond en ongezond in. Op die manier zijn je klanten voldoende tevreden en toch nog voldoende ziek zodat ze jou binnenkort weer nodig zullen hebben.
Hoe maak je producten die de mens half gezond maken? Een heel goede methode hiervoor is chemische producten gebruiken. Enerzijds werken deze producten wel gedeeltelijk, maar anderzijds hebben ze heel veel bijwerkingen. Een nadeel van de farmaindustrie is dat we in een democratie leven, waardoor de farmaceutische industrie verplicht is om in een bijsluiter de lijst, meestal een behoorlijk lange lijst, van nevenwerkingen te vermelden.
Bestaat er geen alternatief voor "deze chemische brol"? Ja, het is zo dat natuurlijke producten, in tegenstelling tot synthetische (chemisch samengestelde producten) veel minder nevenwerkingen hebben. Waarom gebruikt men, de farmaindustrie, deze producten dan niet? Enerzijds winstbejag - zeg maar sluwheid en slimheid - en anderzijds pure dwaasheid, of in oosterse termen uitgedrukt: onwetendheid. (3) Nog dit: naar ik vernomen heb is het in België verboden om te vermelden of een product natuurlijk dan wel synthetisch is. Er is dus een informatieverbod. Het is voor mij moeilijk om dit te controleren, dit lijkt mij een taak voor journalisten. Het zou uiteraard heel goed kunnen. Waarom zou dit zo zijn? We keren terug naar het doel van de farmaceutische industrie: winst maken. We zagen dat het meest efficiënt hierbij is dat je je klanten half gezond houdt. Zijn de klanten - lees mensen - met deze gang van zaken gelukkig? Uiteraard niet. Wij mensen hebben macht via de democratie. Maar een informatieplicht rond de natuurlijke, dan wel synthetische, samenstelling van een medicament staat het doel - winst maken - in de weg. Wat doet de farmaindustrie? Zij proberen de democratie te ondermijnen. Hoe doen ze dit? Door lobbyen *. Lobbyen is - op de keper beschouwd - niets anders dan de democratie opzij schuiven voor eigenbelang.

Kan het anders? Het kan niet alleen anders, het moet anders. Hoe? We keren even terug naar onze bakker. Even hernemen:

De warme bakker, bakt brood. 
De koude bakker, bakt winst. *

Wanneer de mens zijn mens-zijn plaatst voor zijn ego, dan is alles in orde. Zo eenvoudig en tevens zo moeilijk is het. Zoals reeds gezegd, er is niets mis met winst maken, maar het gaat fout - grondig fout - wanneer winst doel wordt (4). Wat betekent het dat winst doel wordt? Het betekent dat de mens op de tweede plaats komt te staan. Het ego, dat onder andere de ganse farmaindustrie dirigeert, is wel zo sluw om - via reclame - op het ego van de klant in te spelen. Het ego van de klant voelt er zich - bij een geslaagde actie - goed bij. De klant zelf, de mens, is slaaf van zijn eigen ego. Eens je dit door hebt, stopt dit slaaf zijn, dan kan de reclame jou niet meer deren.

Wanneer je de drijfveer, het doel, van wat dan ook doorziet, dan wordt het transparant. Wanneer er gesjoemel, sluwheid of andere duistere trekken achter zitten worden ze open en bloot getoond. Dit is wat nu in deze tijd aan de gang is, een zeer hoopvolle evolutie. Soms is het zelfs helemaal niet moeilijk om iets te doorzien. Hoe komt dit? Het ego gaat steeds verder in het verdringen van de mens, dit tot het de spuigaten uit loopt, denk bijvoorbeeld aan Volkswagen.

Ja, we zijn op weg naar een andere samenleving. Een samenleving waar duistere kanten niet in thuishoren, waar veel meer samenwerking is zoals netwerking, coöperatieve vennootschappen en zo meer.

Of er al dan niet een "farmagate" komt, dat weet ik niet. Dat gans het zootje in elkaar zakt lijkt mij wel vast te staan. Wat we nodig hebben is geneeskunst op mensenmaat, geen geneeskunde op maat van gigantisch winstbejag.



(1) * Dieselgate, Wikipedia *
* Artikel De derde klokslag: Berlusconi, Blatter, Volkswagen en andere iconen

(2) Ik heb ergens gehoord dat de farmaceutische industrie de wapenindustrie zou voorbij gestoken hebben. Hiermee wordt het de belangrijkste industrie ter wereld. Het is in alle geval zo dat de farmaceutische industrie een enorme omvang heeft.

(3) Het zou te ver leiden om hierop in te gaan.
top



Printvriendelijk