Prachtige gefotoshopte vrouwen. Waarom kiezen voor illusie? 

Prachtige gefotoshopte vrouwen
      Waarom kiezen voor illusie?


 
Blijf op je hoede 
voor de bekrompenheid van het denken!  A.G. * 1.16 

Bedrog

Prachtige vrouwen, we zien ze overal: op reclames, in magazines, op posters, noem maar op. Prachtige vrouwen? Ze bestaan niet. De vrouw zoals ze afgebeeld is bestaat niet.
Er zijn drie stappen: er is de echte vrouw, er is de fotograaf en er is de technicus. Technicus? Een grafisch technicus die gebruik maakt van grafische software.

Een prachtige vrouw! Maar dat puistje? Dat kan niet! Geen probleem, de technicus klikt er even op - niet op de vrouw maar op de foto op het computerscherm - kiezen voor verwijderen en het puistje is weg. Een leeg gat? Nee, de zeer krachtige software zorgt er voor dat alles zich perfect aanpast zodat er niets van te zien is. De vrouw op de reclame heeft geen puistje, de echte vrouw wel.
Die vrouw mag er wel nog meer sexy uit zien! Geen probleem, even op de benen klikken, wat verlengen, langere benen, meer sexy, als je ten minste niet overdrijft uiteraard.
Die neus? Dat kan beter. De technicus klikt op de collectie neuzen, kiest een andere neus en plakt. En weerom, de software integreert de nieuwe neus perfect in het geheel.
Het bewerken van foto's noemen we fotoshoppen. Ongeveer alles kan, maar de technicus - grafisch ontwerper - moet zich wel aan bepaalde ongeschreven regels houden. Vooral één regel: het moet er uitzien als echt. Waarom? De illusie werkt niet meer wanneer je ze doorziet.

Een totaal ander voorbeeld, weliswaar van een twintigtal jaar geleden. Een afbeelding van een gebraden kip, met het recept er bij. Hoe de keukenprinces ook probeert, zo mooi bruin als op de afbeelding krijgt zij de kip niet! Waarom niet? Omdat ze geen bruin schoensmeer gebruikt. Gebruik je dit wel, dan kan je tot het gewenste resultaat komen. Vooral niet opeten! Wanneer je de gerechten die voor de meeste foto's gebruikt werden zou opeten, dan kan je meteen naar het ziekenhuis om je maag te laten leegpompen.
We worden voortdurend bedrogen.
Ondertussen is gerechten preparen voor de fotograaf een apart beroep geworden. De regel is uiteraard: het moet er uit zien alsof het echt is.

Nog een derde voorbeeld. Jaren geleden pakte een commerciële tv-zender uit met de slogan "we zien elkaar vanavond" (1). Mijn reactie was: ik geloof nu wel veel, maar dat toch niet. Elkaar betekent uiteraard dat je de presentatrice ziet, maar dat zij ook jou ziet, en dit in alle huiskamers. Dit kan niet.
Anno 2015: een bepaald merk verkoopt tv's met ingebouwde micro, naar mijn weten nog geen ingebouwde camera. Doel: de mensen afluisteren in hun eigen huiskamer, dit voor reclamedoeleinden. Vandaag zijn we dus ongeveer zo ver, maar dan in een ander kader.
Een oplossing is dit merk te schrappen. Maar het probleem wordt stilaan dat er met zowat alle merken wel iets grondig mis is.
We worden voortdurend bedrogen.

Waarom kiezen voor bedrog?

Zo lang mensen, zowel vrouwen als mannen, vinden dat een puistje echt niet kan, zullen er kosten noch moeite gespaard worden om aan het ideaalbeeld te voldoen.

Waarom is dit zo? Omdat we ons een ideaalbeeld gevormd hebben waarmee we ons identificeren. Eens deze stap, misstap (2), gezet maakt het deel uit van wie we zijn, of beter gezegd: menen te zijn. Vrouwen identificeren zich met dat puistje en voelen zich neerslachtig. Mannen identificeren zich bijvoorbeeld met hun favoriete voetbalploeg. Het gevolg is dat hun geluk af hangt van wat de voetbalploeg al dan niet gepresteerd heeft. Geluk als een jojo (3).

Identificatie is een zeer belangrijk proces. Zo belangrijk, maar we weten er echter weinig, veel te weinig, over. Waarom is dit zo? Omdat "ze" ons liever dom, of beter gezegd dwaas *, houden. "Ze", nee niet meer de pastoor zoals in de 19de eeuw, maar "het systeem". Een voorbeeld hiervan is angst inboezemen om een dure verzekeringspolis te verkopen. Of "als je dit hebt, dan zal je gelukkig zijn". Of ... vul zelf maar aan. Het voornaamste instrument hierbij is uiteraard de reclame. Waarom worden er miljoenen euro's uitgegeven om ons dwaas te houden?

De mens, moet slecht in zijn vel zitten, 
anders functioneert onze consumptiemaatschappij niet meer. *

Gans onze consumptiemaatschappij is gebouwd op ons ego. Waarom? Omdat het ego sterk beïnvloedbaar - manipuleerbaar - is, terwijl de ware mens dit veel minder of helemaal niet is.
We worden niet alleen voortdurend bedrogen, gans "het systeem" is erop gebouwd om ons te bedriegen en vooral te manipuleren.
Persoonlijk vind ik dit niet alleen erg, mensen manipuleren is ronduit misdadig. Vaak horen we dat er iets grondig fout is met ons milieu. Inderdaad. Meestal hebben we het dan aan het fysieke milieu. Ook met het psychische milieu zit het grondig fout. Meer nog, het psychische ligt aan de basis van het fysieke, dit geld ook voor het milieu.

Echte economie * draait rond de mens. Wat wij onbeschaamd economie durven te noemen draait helemaal niet rond de mens, maar rond manipulatie van de potentiële klant. De mens gereduceerd tot object, en mits het ego maar voldoende gestreeld wordt voelt de mens - zijn of haar ego - er zich nog goed bij ook. Ook dat nog.

Het gaat niet alleen om dat puistje dat er niet had mogen zijn, of om de voetbalploeg die verloren heeft, het zit veel dieper.

Hoe diep zit het? Het is niet iets wat je in een artikel kan uiteen zetten. Het gaat om niet minder dan het ganse proces van onze mind - denken en voelen - te doorgronden. (4)
Krishnamurti schreef:

Je kunt niet via realiteit tot waarheid komen;
je moet de beperking van de realiteit, wat het gehele denkproces is, begrijpen. bron: *

Ook bedrog heeft zijn tijd

Alles heeft zijn tijd. Ook bedrog heeft zijn tijd. We "zetten de tijd eventjes op een rijtje":

De diepere lagen

Kort enkele grote lijnen hierover.

De centrale vraag die de mens al duizenden jaren bezig houdt is "wie ben ik?". Zoals hoger reeds gezegd heeft onze huidige Westerse maatschappij, met als motor de Westerse "economie", er belang - eigenbelang - bij om dergelijke vragen doelbewust uit de weg te gaan. Zij kiezen er voor om de mensen dwaas te houden. Hoe doen ze dit? Door verdoken manipulatie, dit vooral via reclame maar ook via geheime diensten en dergelijke.

Er is - heel terecht - verontwaardiging over dieselgate * en ander bedrog.
Waarom wordt de mens bedrogen? Omdat hij of zij zich laat bedriegen. Waarom? Omdat er ook voordelen tegenover staan, bijvoorbeeld een kans om iets te winnen.
"Het systeem" zorgt er wel voor dat het ons iets biedt, bijvoorbeeld "na onze vermageringskuur ga je je veel beter voelen", met "als bewijs" een foto voor en na de kuur erbij (6). Wat "het systeem" in feite doet is ons afsluiten voor het grote Licht. In ruil biedt het ons een kunstlicht of -lichtje aan, soms dan nog aan het eind van de tunnel. Het echte Licht heeft te maken met wie we Zijn, het kunstlicht staat in contact met ons ego.

Nog even herhalen:

Blijf op je hoede 
voor de bekrompenheid van het denken!  A.G. * 1.16 

Waarom voelen we ons meer aangetrokken door het kunstlicht van het denken dan door het echte Licht van ons eigen Zijn? Omdat het ego opkijkt naar wat het - samen met zijn collega het denken - gemaakt heeft, terwijl het compleet voorbij gaat aan wat er is. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is een bril. Voor wie een bril nodig heeft is dit een prachtig product. Daar kijken we naar op. Aan het zien van de mens gaan we totaal voorbij. Om het even welk door de mens gemaakt product heeft een aantrekkingskracht op ons ego, het ene wel al meer dan het andere. Wat er zomaar is, daar gaat het denken compleet aan voorbij, tenzij er iets aan mankeert. Zo zijn we er ons bewust van dat we tanden hebben wanneer we tandpijn hebben. Een ander voorbeeld: wanneer we het over energie hebben dan denken we meteen aan de energie die we zelf opwekken of bewerken, denk aan elektriciteit, benzine en zo meer. Meer dan 99% van de energie is er zo maar, volkomen belangeloos aangeboden door de zon, maar daar gaan we compleet aan voorbij. Het ego kijkt op naar dat ene procent waar het zelf voor iets tussen zit. 1%? Op school is dat wel zeer zwaar gebuisd.

Het komt erop aan om manipulaties en misleidingen te doorzien. Bedrog heeft een groot probleem, het kan het licht, de waarheid, niet verdragen.

De wijze doorziet het volledige proces van het denken. Zij of hij kiest bewust.

Blijf op je hoede 
voor de bekrompenheid van het denken!  A.G. * 1.16 



(1) Of iets dergelijks. Het woord "elkaar" viel mij op.

(2) Uiteindelijk is het een misstap, een stap waarop we later - meestal levens later - op terug moeten komen.

(3) Hoe schrijf je jojo? Even opzoeken. Tot mijn verbazing zie ik alleen maar een tienermeisje. Blijkbaar ben ik helemaal niet meer mee (maar dat wist ik al).
Voor wie dit oude jojo niet meer kent: een jojo is een stuk speelgoed dat bestaat uit een draaiende schijf aan een dun touwtje en dat op en neer kan gaan.

(4) Ik heb er jaren over gedaan, met resultaat. Ik kan echter nog lang niet zeggen dat ik alles door heb.

(5) Zie o.a. het artikel: De doos van P: De P van Pandora - De P van Pedofilie

(6) Vermagering met een foto voor en een foto na. Dit heeft zijn tijd gehad. "Ze" - de reclamepychologen - gaan iets anders moeten zoeken. Misleiding werkt niet wanneer je het doorziet.


inhoudstabel

Prachtige gefotoshopte vrouwen : Waarom kiezen voor illusie?
         Bedrog
         Waarom kiezen voor bedrog?
         Ook bedrog heeft zijn tijd
         De diepere lagen


top