Het kwade kleurt binnen de krijtlijnen van het goede 

Het kwade
kleurt binnen de krijtlijnen van
het goede


Dit is een diepe spirituele wet. Eigenlijk gaat het terug op een nog diepere wet, namelijk "alles is één".
Er zijn verschillende formuleringen en symbolen voor de gedachte "het kwade kleurt binnen de krijtlijnen van het goede". Enkele op een rijtje:
Het Christendom:

Het Hindoeïsme:

Zarathoestra


Hoe is het in Gods naam mogelijk?

Momenteel leven we in een tijd waar heel veel kwaad zich manifesteert. Soms vragen we ons af: hoe is dit toch in Gods naam mogelijk? Mijn mening hieromtrent is dat het niet gebeurt in Gods naam, maar dat God - het Al, het Tao, het Dat, of hoe je het ook noemt * - grenzen stelt in de zin van "tot daar en niet verder" (3).

Waar liggen deze grenzen? Ze liggen niet altijd even ver. Een van de hoofdredenen waarom er zich momenteel zoveel geweld naar buiten toe manifesteert, is omdat de grenzen - voor wat "het oude" betreft - momenteel behoorlijk ver liggen.
De reden hiervoor is dat we momenteel in een tijd van verval leven. Verval: het oude moet afgebroken worden, opdat het nieuwe zich zou kunnen manifesteren. Hierbij krijgt "het kwade" vrij vergaand vrij spel om het oude af te breken.

Een andere reden, of beter: een ander facet van dezelfde reden, is dat de duisternis naar buiten moet geduwd worden voordat die kan verdwijnen (4), dan pas is er plaats voor licht, voor nieuw leven.

" Het kwade" breekt af

Enkele voorbeelden (ondertussen wel wat verouderd):

Begrijpen?

Er bestaan heel veel situaties waar het kwade toeslaat die de mens niet begrijpt. Er is in de meeste gevallen gewoon niets te begrijpen, want begrijpen is rationeel, via het verstand, het denken. Het gezichtsveld van het denken is veel te smal, meestal vallen de diepe oorzaken buiten - en vaak zelfs ver buiten - het domein van het denken.
Het gebeurt ook, naar ik vermoed vrij vaak, dat oorzaken in een vorig leven liggen, en dan zijn ze voor de mens al helemaal verborgen (met uitzondering voor wie kan "kijken" in vorige levens).
Een fout die wij mensen meestal maken is dat, als we het niet begrijpen, we het onrechtvaardig noemen. Aangezien we het niet begrijpen, weten we dit niet, en kunnen we dan ook niet oordelen.
Ook is het zo dat de begrippen schuld en straf nog heel diepgeworteld liggen in onze cultuur en - soms verborgen - in ons persoonlijk leven. Het gaat niet om straf, het gaat om iets dat moet gebeuren (9).
Vaak weten we slechts veel later wat de zin en de betekenis is, of kan geweest zijn, van iets wat gebeurd is. Wanneer we er al iets van kunnen vatten, dan is het niet via denken, maar via intuïtie.

De hoofdreden van de problemen is dat wanneer er iets gebeurd, ons denken - in combinatie met ons ego - onmiddellijk etiketten plakt van "slecht", "kwaad", "negatief" en dergelijke.
In de meeste gevallen is het inderdaad "negatief", maar dan voor het ego. Veel zaken gebeuren opdat het ego ons mens-zijn in de weg staat. Wanneer het ego niet in de weg staat, hoeft veel "kwaad" niet te gebeuren, en gebeurt het ook niet.
De sleutel is vertrouwen, vertrouwen dat wat er gebeurt ons uiteindelijk ten goede komt, maar dan wel ons diepste wezen, ook als dit regelrecht tegen ons ego ingaat.
Adilaksmi (een hoog spiritueel iemand, rechterhand van Moeder Meera *) zei:

You get what you need,
not what you want.
(Je krijgt wat je - jouw diepste wezen - nodig hebt,
niet wat je kleine willetje wil).


Slechts wanneer je aanvaardt wat er gebeurt (10), kan duidelijk worden wat de onderliggende bedoeling is.


De grens van bescherming kan verschuiven

Enkele voorbeelden:


Dit zijn enkele voorbeelden die duidelijk maken dat de grens dynamisch aangepast wordt aan de omstandigheden.

Dit is zo op microschaal (in het persoonlijke leven) alsook op macroschaal. Dit geldt zowel op persoonlijk als op collectief vlak.
Momenteel is er zich een nieuwe samenleving aan het vormen. Dit is te vergelijken met een kind dat veel bescherming nodig heeft, en deze ook krijgt.

De hoogste bescherming is er nodig voor het ontstaan van nieuw leven. Gelijkaardig is er bij het ontstaan van nieuwe ideeën en nieuwe structuren hoge bescherming nodig. (11)

Voor mensen die met angst en twijfel af te rekenen hebben en dan ook twijfelen of er wel extra bescherming geboden wordt, deze gedachte: indien nieuw leven niet extra beschermd werd, dan was het nooit ontstaan. Wij zijn er toch!


Het zegel

In de Apocalyps * staat (Bijbel: Op 7,3):

Breng geen schade toe aan land of zee of aan de bomen voordat wij de dienstknechten van onze God met het zegel op hun voorhoofd getekend hebben.

Verder nog in Openbaring (Op 9,4)

Hun werd aangezegd geen schade toe te brengen aan het gras van de aarde of aan gewassen en bomen, maar alleen aan de mensen die het zegel van God niet op hun voorhoofd droegen.


Voor wie "het zegel" draagt, is er geen probleem, ook niet in de huidige periode met tal van schokgolven. Een van de achterliggende bedoelingen van de schokgolven is trouwens leren in een vertrouwen staan. Dit kan door "op te schuiven naar het midden", door in ons eigen centrum te staan.
Eens we in ons eigen centrum staan, weten we. Dit is een diep innerlijk weten, en we krijgen vertrouwen. Dan weten we onder meer dat het kwade kleurt binnen de krijtlijnen van het goede, dan is uitleg hierbij niet meer nodig.



(1) Uit "Evangelie volgens Filippus", nr. 13. Vertaling uit "Nag Hammadi Geschriften I" *.

(2) Een specialiste omtrent Zarathustra*, Zoroastrisme * (en ook Manicheïsme *) is Christine Gruwez *. Zij heeft o.a. een hoofdstuk hieromtrent in "Ik, Mani, apostel van Christus" *.

(3) De grens "tot daar en niet verder" moet je niet zien als een muur. Het heeft meer weg van een steile bergtop: de voet van de berg is algemeen toegankelijk, maar verder op wordt het steeds moeilijker.

(4) Dit geldt zowel voor individuele problemen als voor collectieve.
Het oude verdrijven en nieuw licht laten schijnen is een van de taken van aartsengel Michaël *.

(5) Meer hierover in "2009, hoop voor de mens en de mensheid, wanhoop voor het ego" *.

(6) Meer over de gebeurtenissen in "aanslagen op 11 september 2001" (Wikipedia) *.
Je kunt uiteraard zeggen "het vliegtuig werd tot ontploffing gebracht omdat ... ". Deze zin bestaat uit twee delen: deel één het feit "het vliegtuig werd tot ontploffing gebracht" en deel twee een mogelijke interpretatie. Deze interpretatie doet - naar mijn mening - niet ter zake. Het is inderdaad - persoonlijk zou ik zeggen uiteraard - zo dat het vliegtuig niet via een Goddelijke tussenkomst plots in het niets verdwenen is; zo werkt het niet (of toch uiterst zelden). Het gaat om het resultaat, wat zich manifesteert in de feiten, "de rest zijn details" (naar een citaat van A. Einstein). Het resultaat is: het vliegtuig heeft het Witte Huis niet bereikt.

(7) Spiritueel slapen. Meer hierover in "2009, hoop voor de mens en de mensheid, wanhoop voor het ego" *.

(8) Dat deze verkiezing behoorlijk betwistbaar is, doet - naar mijn mening - in deze context niet ter zake. Ook hier (net als bij een vorige noot) gaat het om het resultaat.

(9) "Iets dat moet gebeuren": in onze Westerse wereld hebben we vaak over "schuld en boete", straf en dergelijke meer. In het Oosten heeft men het over karma *.

(10) Een levenshouding van aanvaarden wat er is, ervan uitgaande dat niets zomaar gebeurd, komt in de meeste (zo niet alle) religies voor. In het Taoïsme heet het "wu wei" *. Ook Eckhart Tolle heeft het hierover, o.a. in zijn boek "Een nieuwe aarde : ontwaken tot je ware zijn" *.

(11) Voor het ontstaan van nieuw leven, meer hierover in "2009, hoop voor de mens en de mensheid, wanhoop voor het ego" *, meer bepaald de paragraaf "Zwangerschap gebeurt in het donker".



Omtrent deze tekst:



inhoudstabel

         Hoe is het in Gods naam mogelijk?
                 " Het kwade" breekt af
                 Begrijpen?
         De grens van bescherming kan verschuiven
         Het zegel


top