Spiritueel omgaan met de huidige wereldsituatie Smartphone
home info publicaties zoeken



Status: In bewerking     Laatste (geregistreerde) bijwerking: 2025-01-30   


Spiritueel omgaan met de huidige wereldsituatie

 
Alleen wie boven de wereld staat 
kan een betere wereld teweeg brengen.
      Eckhart Tolle 

Vooraf

Deze tekst maakte oorspronkelijk deel uit van het artikel "De VS, de Verscheurde Staten in de huidige eindtijd : Een eigen psychiatrische benadering (toen met de ondertitel "Een eigen psychiatrisch-spirituele benadering").
De hoofdreden voor de afsplitsing was dat ik het oorspronkelijke artikel klaar wou hebben voor de inauguratie (het officieel aanvaarden van de functie) van dhr. Trump op 20 januari 2025. Dit was met dit spirituele gedeelte erbij nauwelijks haalbaar.


Licht boven duisternis


Er is heel veel duisternis.
Jezus zei (Thomasevangelie (*), logion 24):

Er is licht
binnen een lichtend wezen
en het verlicht de ganse wereld.
Indien het niet verlicht
is het duisternis.

Deze duisternis is voor wie niet alert is nauwelijks zichtbaar. Waarom is onze wereld zo oppervlakkig, met de VS die hiermee aan de top staat? De hoofdreden hiertoe is - naar mijn mening - omdat het de uitdrukkelijke bedoeling van de machtigen is om niet alert te zijn. (1)
Waarom komen duistere krachten in deze tijd op de voorgrond, waar ze vroeger vooral onder de radar bleven? Het antwoord is vrij eenvoudig: omdat ze geen keuze hebben. Er is steeds meer licht, ook al lijkt het omgekeerde waar.

 Het licht is te pijnlijk voor iemand die in het donker wil blijven.
      Eckhart Tolle 

Zo binnen zo buiten

Hermes Trismegistus zei het reeds:

Zo boven
zo beneden

Hieraan wordt meestal "zo binnen, zo buiten" aangekoppeld. Vaak, en ook in deze context, terecht. Binnen, diep in de doorsnee huidige mens, is er grote chaos.

Zo de innerlijke chaos, onzekerheid, angst, ...
zo ook uiterlijk

Meestal wordt het andersom gezien: de uiterlijke chaos veroorzaakt innerlijke onrust. Persoonlijk behoor ik tot de meer spirituele groep die eerst het innerlijke plaatst, en het uiterlijke als gevolg ziet van wat innerlijk leeft, in de mens, of ruimer in de maatschappij of in de ganse wereld.



Er is een felle strijd aan de gang tussen licht en duisternis. Licht tegenover duisternis? Dit is wat de duistere krachten ons willen doen geloven. Waarom? Waarom willen zij ons doen geloven dat een confrontatie onvermijdelijk is? Ten eerste omdat zij dit - vanuit hun laag bewustzijn - zelf geloven. Let wel: laag bewustzijn kan gepaard gaan met hoge intelligentie, zoals vaak bij psychopaten. Voor hen bestaat er geen hoger bewustzijn, zij trillen op lage frequenties. Tweede reden: omdat zij angst en negativiteit nodig hebben. Dit is - vrij letterlijk - hun voedsel. Niemand kan zonder voedsel. Maar waar hoger bewustzijn zich voedt met liefde en inzicht, voedt lager bewustzijn zich met angst en macht.
Voor wie houdt van vergelijken: je kan het materialisme - het lagere lager niveau - aanzien als de kleuterklas, het dualisme - het wat hogere lager niveau - als het lager onderwijs en hoog bewustzijn als de universiteit en de professor als de verlichte.

Het is zeker fout om licht en duisternis tegenover elkaar te plaatsen. In deze eindtijd is de huidige maatschappij vastgelopen in negativiteit, maar ondertussen bouwt het licht aan een nieuwe samenleving.

Op 20 (?) januari 2025 begint "een nieuwe Trumpiade". Dat zullen we ook wel doorstaan.


Apocalys? Voor wie?

Er zijn vele scenario's denkbaar. Ik geef mijn persoonlijke visie, hoe ik het momenteel zie.

Komt er een apocalys? Ik hoop het. Ik, en ik niet alleen, hoop dat "het zootje" (van de superrijkdom en de supermachtigen) in elkaar zakt. Dit kan ineens gebeuren. Hiermee volg ik Christina von Dreien:

 
nog op te zoeken

Ook in de Apocalys (Openbaring van Johannes, het laatste boek in de Bijbel), staat dit, ten minste als mijn interpretatie juist is. "De grote hoer" is een beeld dat in de Apocalyps gebruikt wordt en vrij waarschijnlijk verwijst naar wat wij vandaag "Big Brother" noemen.




(1) xxx