Status: Net opgestart
Laatste (geregistreerde) bijwerking: 2017-01-14
Deze tekst maakt deel uit van: Nieuwjaar 2014 (pakket)
Nieuwjaarsbrief 2014
over mensen en robotten
de computer en de robot
De computer had vroeger - vooral in de jaren 60 van de vorige eeuw - iets magisch.
Deze magie is hij kwijt. De robot heeft deze magie gedeeltelijk wel nog.
Hij spreekt dan ook - momenteel nog - meer tot de verbeelding dan de computer.
In deze tekst gaat het eigenlijk niet over de robot maar over de magie van de
robot. En zelfs daar gaat het niet over, niet over de magie van de robot,
maar over de magie van "zijn schepper", het lagere denken.
De robot staat hier symbool voor het doordachte,
voorgeprogrammeerde, geconditioneerde.
van automobiel tot robot
Gedurende duizenden jaren verplaatsten we ons te voet of met lastdieren.
Met de industriële revolutie kwam hier verandering in. Beeldend uitgedrukt:
de evolutie kwam letterlijk onder stoom te staan, de stoomtrein werd geboren. De
evolutie werd revolutie, de industriële revolutie.
Na de stoomtrein, kwam de automobiel. Auto: zelf, mobiel: bewegen; het lastdier
werd vervangen door een machine.
Terloops: het lastdier heeft voeding nodig. De machine ook, met name energie.
Deze automobiel evolueerde tot de hedendaagse auto. Ondertussen wordt druk
getest met de nieuwe auto, de robotauto (1).
Deze bestuurt beter dan de mens dit kan (2).
Het verschil tussen de vroegere
automobiel en de robotauto is enorm. De robot steekt de mens voorbij.
Aan de basis van dit alles ligt het denken, het lagere denken. Hierover verder meer.
We gebruiken het beeld van de spoorlijn, niet één spoor maar een dubbelspoor.
Op het ene spoor bevindt zich de mens, op het andere - parallelle spoor - de technologie.
Technologie: de automobiel, de auto, de computer, de robot.
De robot kent vele varianten, waaronder de robot gebruikt in de auto-industrie,
de robotstofzuiger; maar vandaag ook: de robotauto, de robot gebruikt als
knuffeldier in verzorgingstehuizen, de drone (robotvliegtuigje);
binnenkort: de robotbutler en vele andere toepassingen.
De mens heeft een geesteskind (3) gebaard, met name
de robot. Dit "kind" wordt volwassen en steekt nu de mens voorbij.
De mens lijkt op een doodlopend spoor te zitten; op het parallelle spoor -
dat hij zelf gecreëerd heeft - steekt de technologie de mens voorbij.
Is de mens bedreigd?
Ja en nee. Deze mens, die zich op dit ene spoor van het dubbelspoor bevindt,
heeft nauwelijks nog toekomst. Er is iets mis met ons lagere, robotachtige, denken.
Tijd voor een koerswijziging, het spoor van het lagere denken doet het niet
meer (4).
verduistering en Verlichting
De mens evolueert. In grote lijnen: bevruchting, incarnatie, zwangerschap,
geboorte, baby, peuter - kleuter - schoolkind, puber - adolescent, en ten slotte
volwassene.
De mensheid in zijn geheel evolueert ook, dit volgens een analoge
cyclus, maar dit zien we nauwelijks of niet; een boom zie je ook niet groeien.
We starten bij de evolutie van de individuele mens. We pikken in bij de
puberteit. Het kind wordt nog sterk begeleid, "bij de hand genomen".
De puber maakt al vlug duidelijk dat hij of zij dit niet meer wil. De puber wil
op eigen benen staan, wat een grote omwenteling met zich meebrengt. Hij of zij
zet zich af tegen zowat iedereen (5), en vooral
tegen de mensen uit de onmiddellijke omgeving. Zo leert hij wat hij niet wil, heel
belangrijk.
Met de evolutie van de mensheid hebben we iets gelijkaardigs. We pikken in
bij de Verlichting * (1630 - 1789): de mens
zet zich af tegenover het voorgaande, de Middeleeuwen. Hij wil op eigen benen
staan. Daarvoor was hij intens begeleid (6), "bij de hand genomen".
Deze begeleiding wijst hij af, net zoals een puber dit doet.
Deze begeleiding komt vanuit het Hogere.
Het afwijzen van het Hogere heeft zware gevolgen. De mens valt van
het hogere in het lagere denken. Tijdens de Verlichting was dit lagere denken nieuw.
Het had iets magisch.
Dit is een complex psychisch proces. Alleen dit: persoonlijk hou ik van de maan,
de naakte maan. Een prachtig object. De meeste mensen houden van een
versluierde maan. Wanneer de maan schijnt, maar er is een dunne laag wolken voor
waar de maan doorheen schijnt, dan ontstaat er een aura. Dit is gewoon
versluiering, maar het heeft iets magisch.
De mens voelde helemaal geen val, integendeel hij gaf de naam "Verlichting"
aan het tijdperk. Menselijk bekeken was deze stap noodzakelijk voor zijn
ontwikkeling tot meer zelfstandigheid, spiritueel gezien was het een val.
Van uit het Goddelijke werd het ganse proces van "op eigen benen staan"
gesteund. Zij willen dat de mensheid evolueert tot volwassenen, net zoals ouders
dit willen van hun kinderen. De verbinding met het Hogere werd door het
Goddelijke - enkele eeuwen geleden - bewust op een laag pitje gezet, precies om
de mens ertoe aan te zetten zelfstandig te worden (7).
Dit ging zo ver dat de filosoof Nietzsche - in de 19de eeuw - vaststelde
"God is dood" (8). Daarna nam de spirituele duisternis
alleen maar toe.
Van uit het Goddelijke is de verbinding er - sinds enkele decennia - terug.
Wel zijn veel mensen zich hier nog niet bewust van. Stilaan wordt het duidelijk:
"God - het Hogere, het Tao, of hoe je het ook noemt - is niet meer dood".
God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. De mens creëert ook, zij het
op een veel lager niveau. Hij creëert van uit zichzelf. Is zijn denken verduisterd,
dan is wat hij creëert dit ook. Zo maakte hij de robot, die met het Hogere niets
te maken heeft. De mens waarvan zijn denken verduisterd is, functioneert
robotachtig.
het kruis
De robot bedreigt de mens. Dit is realiteit. Maar het hoeft zo niet te zijn. De
bedreiging ontstaat van uit onze kijk, onze kijk op de wereld, maar vooral onze kijk
op ons zelf. "Ken u zelf", het stond al op de tempel van Delphi (in het oude
Griekenland).
We hebben een periode van spirituele verduistering achter de rug,
gestart met
de Verlichting, gestopt enkele decennia geleden. Tijdens deze periode
was onze kijk sociaal-materieel,
een horizontale kijk. Wanneer we het van bovenuit, van uit het Hogere,
bekijken - verticaal dus - dan is de mens helemaal niet bedreigd.
We gebruiken het beeld, het symbool, van het kruis.
Niet noodzakelijk het kruis dat in het klassieke Christendom gebruikt wordt
- het kruis van het lijden -
maar het gelijkbenige kruis (horizontaal en verticaal even lang).
Het kruis kent een verticale
en een horizontale as. De verticale as is de verbinding tussen het Hogere en
het aardse (9).
Het Hogere vul je in zoals dit best bij jou past. Voor de ene is dit God, het
Goddelijke, Tao, het Al, en nog vele andere namen.
De horizontale as is het sociale: de mensen, de dieren, alle levende wezens en
alle andere vormen van leven.
De mens wordt bedreigt door de robot, technologie die hij zelf
gecreëerd heeft. Wat is er gebeurd? Waar is het fout gelopen? Hoe kan het nu verder?
Op deze vragen bestaan zeker antwoorden, maar het vraagt vrij diep inzicht.
We gaan dieper in op het kruis. De verticale as is de verbinding tussen het Hogere
en het aardse. Deze verticale as voedt de horizontale as.
Deze voeding ligt aan de basis van liefde voor de medemensen en voor alles wat leeft.
Ze ligt ook aan de basis van diep inzicht.
Is deze voeding - om welke reden dan ook - er niet, niet meer, of sterk verminderd,
dan wordt het kil en duister. Kil: de relaties verkoelen. Duister: het heldere inzicht vervaagt.
De ratio - het hogere denken - wordt eng en vervalt in het lagere denken.
De mens is in staat een heel brede - holistische * - visie te hebben.
Hierin staat het hogere denken centraal, dat gevoed wordt van uit het Hogere.
Het lagere denken verengt onze blik. Het spitst zich toe op details, hier
is niets mis mee; maar heel vaak verliest het het geheel uit het oog.
Het lagere denken is het denken zoals we het sinds
enkele eeuwen kennen, niet meer het hogere denken - gevoed door het Hogere.
Dit denken was het contact met het Hogere, en dan ook de voeding van uit
de verticale as, kwijt. Het is dit denken dat geen toekomst heeft, en dat voorbijgestoken
wordt.
Aan de basis van "het dubbelspoor" - waarvan hoger sprake - ligt het
lagere denken. Het ene spoor - van het dubbelspoor - is de mens die vervallen is
in het lagere denken. Het parallelle spoor is zijn geesteskind, de technologie -
waaronder de robot.
Is er iets mis met dit geesteskind? Ja, er is iets mis mee,
het is - spiritueel gezien - doodgeboren. Meer nog: de
robot - het ene spoor - leeft niet, maar ook de
mens die nauwelijks nog gevoed wordt vanuit het Hogere leeft spiritueel gezien
ook niet, spiritueel ook dood. Hoog tijd om een andere koers te varen, om
het "dubbelspoor" van het rationele en zijn kind, de technologie, grondig te herzien.
Als dienaar is het denken prachtig, maar als meester brengt het heel wat onheil
met zich mee (10).
De mens is geëvolueerd: het proces van op eigen benen staan is voltooid. De
verbinding met het Hogere is vanuit het Hogere hersteld. De mens heeft het echter
nog niet ten volle door, velen leven nog vanuit de kijk "God is dood", terwijl
het vrij gemakkelijk terug anders kan. Door voeding van uit het Hogere
wordt het denken terug helder.
Er is niets mis met de robot, met de computer of de meeste
gebruiksvoorwerpen *. Waar het om
gaat is de intentie * waarmee het gebruikt wordt. De
verduistering die we enkele eeuwen gekend hebben, heeft ook onze intenties
verduisterd, we waren alleen nog materieel bezig. Het ganse hogere denken
was er bijna niet meer.
De robot en de ganse
technologie heeft - naar mijn mening - zeker nog een plaats in een nieuwe samenleving,
maar alleen met de intentie te dienen en niet als instrument om mee te heersen.
de Nieuwe Tijd
De Nieuwe Tijd is de periode na de Middeleeuwen tot heden (11).
Na de Middeleeuwen kwam de Renaissance. De Renaissance laten we hier buiten
beschouwing (12), we starten bij de Verlichting.
Volgens mij is het hoofdkenmerk van de Nieuwe Tijd de magie van het lagere
denken (13). Het denken werd gedeeltelijk afgesneden van het
Hogere. Dit heeft twee facetten. Eén: het denken krijgt iets kunstmatig, robotachtig,
iets doordacht, voorgeprogrammeerd, geconditioneerd. Het tweede facet van het
afgesneden zijn van het Hogere is dat de mens leert zijn eigen denken te ontwikkelen
en niet afhankelijk blijft van "bij de hand genomen te worden". Dit is een
noodzakelijke fase binnen de weg naar volwassenheid. Het is een moeilijke fase.
De analogie tussen enerzijds de puberteit bij de mens, en anderzijds deze fase,
die we "de puberteit van de mensheid" zouden kunnen noemen, is vergaand.
Het is deze tijd, de Nieuwe Tijd, die we
binnenkort (14) afsluiten. Net zoals er iets bestond als
"de Late Middeleeuwen" zijn we nu in "de Late Nieuwe Tijd".
De Verlichting ging gepaard met een verduistering van het spirituele, en dit
bracht de magie van het denken. Dit is een problematiek die heel moeilijk te vatten is.
Rationeel - vanuit het lagere denken - is het totaal niet te begrijpen.
Het lagere denken kan alleen maar functioneren vanuit dualiteit. Het lagere
kan het hogere - dat vanuit eenheid werkt - helemaal niet begrijpen.
De essentie - het bereikte doel - is het overgaan van "bij de hand genomen worden"
naar "op eigen benen staan". (15).
De val in het materiële heeft iets magisch.
Dit magische is er nodig, het is een krachtige lokroep om door te gaan. Dat
we de verduistering induiken zien we niet, en maar best ook.
Pas veel later kunnen we dit zien. Nu pas, in de 21ste eeuw,
kunnen we de val zien die de Verlichting met zich meebracht (16).
een evolutiesprong
De mensheid ontwaakt uit een spirituele slaap. We zijn stilaan klaar voor
een grote sprong voorwaarts.
Persoonlijk zie ik het als volgt (mogelijks sla ik de bal mis):
de tijd voor een grote sprong lonkt, maar "is nog niet voldragen".
We hebben tijdens de 21ste eeuw twee mijlpalen gehad:
- De eeuw is gestart met de instorting van de
Tweelingtorens dit op 11 september 2001.
- 2012 was een belangrijk keerpunt voor de mensheid, ook al is dit
momenteel nog nauwelijks zichtbaar. Er is een enorme verschuiving bezig
van hiërarchie naar gelijkwaardigheid. Het lijkt me dat 2012 hierin
een keerpunt is.
We zijn er nog niet. Persoonlijk verwacht ik nog een derde mijlpaal, met
name de val van "Big Brother".
Over dit alles meer in Mijlpalen in de 21ste eeuw.
Tijd voor verandering?
Goethe zei:
Het is tijd.
Het is tijd.
Het is tijd.
Zo ver zijn we nog niet. De klok heeft twee maal geslagen,
het is nog wachten op de derde slag, de derde mijlpaal. Met de val van "Big Brother"
komt een einde aan "het tijdperk van het (lagere) denken". De toegang tot het Goddelijke is - al
decennia lang - hersteld.
Na de val van Big Brother is ook de puinruiming achter de rug, dan is er de
nieuwe tijd. Centraal staat vrijheid, de mens heeft zichzelf
bevrijdt van zijn eigen lagere denken.
De mensheid staat voor een grote uitdaging, en dit
is niets minder dan overgaan van "adolescentie" naar "geestelijke
volwassenheid" (17).
Deze "nieuwjaarsbrief" geeft geen pasklaar antwoord op de vraag wat de
toekomst brengt. Een dergelijk idee op zich is al achterhaald: we komen uit een tijd van
geslotenheid, van alles naar onze hand zetten, dit loopt af. Leven is open, dood is
gesloten.
Er is een grote evolutiesprong aan de gang. Het oude onzekere zit er ook nog, zeker
nu "de derde klokslag" nog moet komen. Daarom is het belangrijk om - voor zover dit
kan - enig zicht te hebben welke richting we uitgaan. Met mijn eigen woorden:
er zijn twee stapstenen die belangrijk zijn,
met name degene waar je op staat,
en degene die net voor jou ligt.
De stapsteen die net voor je ligt heb je nodig als richtingaanwijzer. Zo niet
weet je niet welke kant uit en riskeer je rond te draaien als een tol.
De grote veranderingen zijn reeds gestart. Sommigen spreken van een kwantumsprong,
anderen van een verhoging van dimensie, en nog andere benamingen. Ik hou het
bij "een komende evolutiesprong".
De meeste mensen zijn nog niet bewust van wat er op de achtergrond beweegt.
Persoonlijk zou ik - anno 2014 - nog niet spreken van "een evolutiesprong", maar van "de
zwangerschap van een evolutiesprong". De sprong is er nog niet, er is nog te veel duisternis.
Naar mijn mening moeten we nog voorbij "de derde mijlpaal", de val van Big Brother. Dan pas
is de wereld klaar voor de grote sprong, en - net als bij een zwangerschap -
weten we niet wat het resultaat zal zijn; we weten niet hoe "de baby" er zal uit zien.
De nieuwe mensheid - zo zou ik het toch wel durven noemen - zal nog in zijn babyfase zijn.
Hierbij heeft het lagere denken - het robotachtige - volledig afgedaan. We zullen
leven vanuit ons eigen diepe wezen. Het contact met het Hogere kunnen we - opnieuw - maken, maar nu op een volwassen manier. Dit is de blijde verwachting waarin we nu - kunnen - leven.
Tijdens de periode van verduistering was er weinig keuze. Nu kunnen we kiezen. NU.
(1)
De benaming "robotauto" wordt - voor zover mij bekend - niet gebruikt, maar dat is
het wel: een machine die automatisch bestuurd wordt en - via sensoren - reageert
op zijn omgeving.
(2)
Anno januari 2014 zien we de computergestuurde wagen nog niet in het straatbeeld.
Er worden wel heel wat proeven mee gedaan op testcircuits en wellicht ook op gewone wegen.
(3)
Een geesteskind. Je kunt vergelijken met bijvoorbeeld een stripfiguur, zo is
Professor Gobelijn een geesteskind van Jef Nys.
(4)
De technologie kan er nog een tijd mee verder, na de robot komt wel weer iets
anders. Maar de mens geraakt vast. Zelfs de wetenschap heeft behoefte aan ruimer
kijken dan alleen van uit het lagere denken
, en maanreligies * doen
het al helemaal niet meer.
(5)
Hierdoor ontstaat psychisch onevenwicht. Ter compensatie is er o.a.
de "idolenverering" *.
(6)
Meer hierover in de uitgebreide teskt (nog niet klaar).
(7)
Dit thema komt aan bod in het boek
Het tijdperk van Micha?l : de mens op de drempel naar een nieuwe tijd.
Ook de Rozenkruisers * brengen dit thema.
(8)
Het was niet zozeer een stelling, een bewering van de filosoof
Friedrich Nietzsche (1844-1900), maar eerder een vaststelling.
Dit is toch wat ik van een huidige filosoof vernomen heb.
Ik ben zelf noch filosoof noch aanhanger van Nietzsche.
(9)
Zie ook de basistekst van het kruis *.
(10)
Dit thema komt aan bod in de basistekst rond het ego *.
(11)
De Nieuwe Tijd. Wikipedia: "De term kan twee verschillende betekenissen
hebben" *.
(12)
De ganse visie die ik heb proberen uiteen te zetten rond het lagere, verduisterde, denken
blijft overeind wanneer je er de Renaissance bij neemt, maar het wordt nog complexer.
De Renaissance was - naar mijn mening - de start van de verduistering van het
spirituele licht. De Renaissance sluit zogezegd aan bij het Griekse denken, maar
de diepe inzichten van een Plato, Aristotoles, en andere hebben ze nooit gehaald.
De reden hiervoor is precies omdat de doorstraling vanuit het Hogere veel minder was
dan tijdens de periode van de Griekse filosofen.
Een gelijkaardig proces krijg je bij Newton: hij had heel diepe inzichten, ook op
spiritueel gebied, maar zijn volgelingen veegden dit van de kaart. Zie het artikel
Van Newton tot de Taliban : niveaus van bewustzijn.
(13)
De geschiedenis zal moeten uitwijzen of dit zo is. Mijn overtuiging is dat dit
de richting, de grote lijn, is.
(14)
Wanneer is binnenkort? Daar spreek ik me niet over uit.
Let wel, we hebben het over een lange periode, de Nieuwe Tijd is gestart rond 1500.
Ik zie twee mogelijkheden: ofwel heel binnenkort met de derde mijlpaal (zie verder),
ofwel met de aanvang van het Watermantijdperk, wat zich nu reeds aankondigd.
(15)
Hoe deze overgang op zich in zijn werk gaat is heel moeilijk te vatten.
Wat is het proces van puberteit, dit zowel de puberteit bij de mensheid als
de puberteit bij de individuele mens?
Het proces zelf is nauwelijks te doorgronden.
Het heeft iets van de overgang van rups, via pop, tot vlinder. We weten wat de rups is en wat de vlinder is; de pop kennen we niet.
Zie ook: rups - pop - vlinder 2009-"2012": een pop-periode?.
(16)
Er zijn mensen die er dwars doorheen keken, waaronder de gnosticus
William Blake *, maar dit zijn vrij grote uitzonderingen.
(17)
Een visie van Hans Stolp *, waar ik wel kan inkomen.
inhoudstabel
Nieuwjaarsbrief 2014 : over mensen en robotten
de computer en de robot
van automobiel tot robot
verduistering en Verlichting
het kruis
de Nieuwe Tijd
een evolutiesprong
top
|